Thursday 15 February 2018

GOTONG-ROYONG DI KAMPUNG BELAH DUA DAN KAMPUNG BESAR


Disini saya ingin menceritakan satu pengalaman saya pada tahun lepas semasa menyertai  gotong-royong di Kampung Belah Dua dan Kampung Besar bersama semua pelajar sem 1 di ILP Perai .Pada mulanya  semua pelajar  sem 1 harus menyertai satu kem iaitu kem JPAM yang wajib dihadiri oleh semua pelajar tetakpi disebabkan oleh banjir yang melanda seluruh Negeri Pulau Pinang pihak JPAM harus menundakan aktiviti tersebut pada sem seterusnya .





Oleh kerana itu pihak institut telah membingcangkan untuk mengadakan aktiviti gotong-royong di Kampung Belah Dua dan Kampung Besar  yang dilanda banjir yang teruk .Aktiviti gotong-royong ini dilakukan sebanyak 2 hari berturut-turut iaitu pada hari sabtu dan ahad .Semua pelajar diberikan satu helai T-shirt oleh pihak istitut untuk dipakai pada hari tersebut .


Pada hari sabtu kami semua pelajar berkumpul di hadapan dewan pada tepat pukul 8.00 pagi .Sebelum bertolak ke kawasan perkampungan mangsa banjir semua pelajar diberikan mkanan untuk sarapan pagi sarapan pagi. Apabila sampai disana kami diagihkan kepada beberapan kumpulan untuk pergi ke beberapa tempat untuk melakukan aktiviti gotong-royong .

Pada hari pertama di Kampung Belah Dua  kami satu kumpulan diberikan satu rumah untuk dibersihkan .Kami memulakan aktiviti tersebut degangan mengangkat semua barang yang berada di rumah tersebut dan diletakkan diluar diluar rumah  .Ini untuk memudahkan kami membersihkan lantai rumah yang kotor akibat banjir yang melanda .

kami berasa gembira apabila melihat tuan rumah yang tersenyum apabila melihat kami menolong mereka dalam kesusahan .Aktivi seterusnya kami membasuh pinggan-pinggan yang kotor akibat lumpur yang melekat .Kami membersihkan tempat tersebut dari pukul 9:30 pagi hingga pukul 12:00 tegah hari .




Pada hari kedua di Kampung Besar kami diberikan satu rumah untuk dibersihkan .Kami memulakan aktiviti tersebut dengan membasuh pinggan-pinggan yang kotor akibat lumpur yang bnyak dan lapkan pinggan-pinggan yang telah dibasuhkan dan susun pinggan tersebut didalam tong pinggan degan berhati-hati supaya tidak pecah .

Aktiviti ini juga dilakukan pada pkul 9:00 pagi hingga 12:00.Sampai disini saya perkongsian saya ingin kongsikan .

Sekian Terima Kasih .



No comments:

Post a Comment